Bij juist gebruik, kan een paar eenvoudige conflictoplossingsvaardigheden een enorm verschil maken in de kwaliteit van jullie relatie. Soms raak je zo verstrikt in de inhoud van jullie conflict, dat je misschien niet merkt welk patroon in jullie conflicten schuilt. Deze tips wil ik met jullie delen om zo de meest voorkomende vuilkuilen te vermijden.

De vaardigheden die worden beschreven omvatten:

  • focus op het probleem, niet de persoon
  • reflectief luisteren
  • “Ik”-zinnen gebruiken,
  • time-outs en
  • werken naar een oplossing

Ik besef me als relatietherapeut maar al te goed dat veel relatieconflicten niet enkel met het verbeteren van vaardigheden op te lossen zijn. Was het maar zo eenvoudig, helaas hangt dit af van veel factoren, waarvan vaardigheden er een van is. Het is een hulpmiddel en misschien nog niet dé oplossing, of wel. Mocht je vragen hebben of jouw situatie aan mij willen voorleggen, neem dan gerust contact met mij op.

Focus op het probleem, niet de persoon

Wanneer een meningsverschil uitdraait om persoonlijke beledigingen, stemverheffing of spottende toon, is het gesprek niet langer productief . Wanneer je de aandacht op het probleem i.p.v. je partner richt, voorkom dat je dat het gaat om de schuldvraag. Als een meningsverschil op de persoon wordt gespeeld, kun je beter even een pauze inlassen.

Luister reflectief

Het gebeurt vaak dat we de ander proberen te overtuigen van ons eigen gelijk in plaats van te luisteren naar elkaar. Voordat je reageert kun je beter in je eigen woorden aangeven wat je partner hebt gezegd en hoe jij dit hebt begrepen. Herhaal dit proces totdat je partner aangeeft zich hierin te herkennen. Daarna kun je jouw verhaal delen. Het is nu aan jouw partner om hetzelfde te doen. Deze techniek helpt bij het wederzijds begrijpen en horen van elkaar, zelfs als jullie het niet eens zijn.

Gebruik “Ik”-zinnen

Bij het delen van een punt van zorg, begin je een zin met “Ik”. Bijvoorbeeld: “Ik voel irritatie als je me niet laten weten wanneer je later thuis naar huis komt”. Met een dergelijke zin laten we zien dat we verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen emoties in plaats van onze partner hiervan de schuld te geven.  De zin ” Je vertelt me nooit wanneer je later thuis zult komen” –zal in de meeste gevallen leiden tot defensieve reacties in plaats van begrip.

Weten wanneer je een time-out moet nemen

Wanneer jij en je partner elkaar gaan beschuldigen of beledigen, dan is het tijd om even een time-out in te lassen. Zoek beide de ontspanning op en ga iets voor jezelf doen. Wanneer jullie beiden weer gekalmeerd zijn, kun je je weer richten op het oplossen van het probleem. Zorg ervoor dat je hier op terugkomt- het is geen goed idee om deze problemen te vermijden on onuitgesproken te laten.

Werk naar een oplossing

Onenigheid is een normaal onderdeel van een relatie. Als blijkt dat jij en je partner het niet eens worden, richt je dan op het vinden van een oplossing waarin jullie je beide kunnen vinden. Vraag jezelf af of dit meningsverschil echt belangrijk voor jullie relatie is. Zo niet, blijf er dan niet lang bij stil staan.